Po katastrofálních záplavách lze očekávat, že se prodejci z těchto oblastí budou v masové míře snažit zbavit vozidel, které byly zaplaveny. Při koupi ojetého auta z dovozu si proto pečlivě zkontrolujte, zda automobil nepochází z území, které byly pod vodou.
Ročně se na Slovensko ze zahraničí dovezou desetitisíce aut. Většina importů pochází právě z Německa, které v minulých dnech na mnoha místech, včetně velkých aglomerací s hustou automobilovým provozem, trápily rekordní povodně. „Ojetiny“ z podobně postiženého Belgie a Holandska jsou také často dovážené na území Slovenska a Česka. U moderních vozidel plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost na poruchy, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do větší výšky, než je motorový prostor. Mnoho vad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo problémy na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.
„Vzhledem k situaci v Německu av Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. „Na základě našich zkušeností se u různých prodejců či v inzerci začínají zaplaveny vozidla objevovat už krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Až 100 vozidel postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. o to větší počet pokusů o prodej těchto vozidel můžeme čekat směrem na východ, „dodal Vaněček.
Zaplaveny ojeté vozy z Německa, Belgie a Holandska mohou skončit u nás

U aut ze zahraničí většinou jde o individuální dovozy, zvýšená pozornost ze strany kupujícího by se podle odborníků měla soustředit mnohem detailněji například na kontrolu, zda bahno není v různých těžko přístupných místech, jako například pod čalouněním dveří, často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach. V kupní smlouvě by rozhodně nemělo chybět ustanovení o tom, že vozidlo nebylo zatopené, aby se v rámci reklamace dala žádat finanční kompenzace. „U takových vozidel pak reálně hrozí vážné problémy as nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohokrát převýšit i cenu samotného vozidla. Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna celá elektroinstalace, což znamená náklady v hodnotě stovek až tisíců eur. Proto jsou v místě původu zatopené auta prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka nebo na Slovensko, „popisuje Petr Vaněček. „U vozidel dovezených ze zahraničí je prověření, včetně informací o poškození povodněmi, mnohem složitější, zejména pokud se podvodníci snaží původ auta zamaskovat, například rychlým prodejem do třetích zemí, aby vozidlo vypadalo, že nepochází ze zaplavených oblastí,“ uzavřel Petr Vaněček.